Upperclass Underground Project |Η τέχνη του Graffiti εκ των έσω.

Ένα αλλοπρόσαλλο απόγευμα του Ιουνίου, που η Αθήνα έχει γίνει ολότελα μούσκεμα, κάπου μέσα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας συζητήσαμε με τον Θανάση Καμβύση και τον Artis. Οι δύο αυτοί τύποι ασχολούνται τους τελευταίους μήνες με ένα πρότζεκτ, σχετικά με τη ζωή των γκραφιτάδων, το Upperclass Underground Project.

Ο Θανάσης, φωτογράφος και βιντεογράφος, και ο Artis, φοιτητής εικαστικών ενώνουν τις δυνάμεις τους για να παράγουν ένα ντοκιμαντέρ, το οποίο έρχεται να δώσει ένα τέλος στην προκατάληψη περί «βανδάλων» γκραφιτάδων, με γνώμονα την κοινή τους αγάπη για τα graffiti. Το πρώτο μέρος του πρότζεκτ έχει ήδη ολοκληρωθεί και προβληθεί -μαζί με περεταίρω υλικό καλλιτεχνών- σε έκθεση στην Καλών Τεχνών.

64303012_2257435377673980_5396820677384732672_n

Παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε όλα όσα είπαμε και να μάθετε όλα όσα χρειάζεται να ξέρετε για το συγκεκριμένο πρότζεκτ.

1. Πώς ξεκινήσατε να συνεργάζεστε;

Artis: Γνωριστήκαμε μέσα από το πρώτο ντοκιμαντέρ του Θανάση που έκανε σχετικά με τα graffiti. Μας έστειλε μήνυμα για να μας τραβήξει κάτι πλάνα. Eμείς, στο μεταξύ, αγχωνόμασταν γιατί πρώτη φορά μας έστελνε ένας εντελώς άγνωστος για να μας τραβήξει βίντεο. Τελικά όλα πήγαν καλά. Ξεκινάει και δεύτερο ντοκιμαντέρ μετά, για το χιπ χοπ. Πάλι τον βοήθησα εγώ φτιάχνοντάς του στένσιλ. Μετά από καιρό μου έστειλε ένα μήνυμα. Είχε αρχίσει να κάνει ένα ντοκιμαντέρ -ξανά για το graffiti- και ήθελε να το κάνουμε μαζί. Ήθελα και γω να κάνω κάτι για τους καλλιτέχνες, μιας που ήμουν στην Καλών Τεχνών. Μια έκθεση για τους γκραφιτάδες, ας πούμε, για να δείξουμε αυτό το πράγμα: ότι δεν είναι μόνο κάτι στον τοίχο και πως ο γκραφιτάς μπορεί να κάνει και κάτι όμορφο.
Θανάσης: Και στο τέλος, αντί να κάνουμε μόνοι μας ένα πρότζεκτ, κάναμε με 30 ακόμη καλλιτέχνες. Έγινε κάτι μεγάλο και ήταν και κάτι που δεν περιμέναμε να πάει έτσι.

2. Μιλήστε μας για το πρότζεκτ σας.

Θ: Έχουμε δύο διαφορετικά πράγματα στο μυαλό μας. Και οι δύο έχουμε διαφορετικές απόψεις πάνω σε αυτό το πρότζεκτ, απλά συμπίπτουμε σε πολλά σημεία και συνεργαζόμαστε άψογα. Δηλαδή, ο καθένας βάζει τα στοιχεία του. Το πρότζεκτ αφορά το πώς είναι να είσαι γκραφιτάς και να είσαι ενεργός σε αυτό το χώρο. Αλλά ουσιαστικά δεν είσαι ο βάνδαλος και ο μ*λάκας που παρουσιάζεται έτσι στερεοτυπικά στην κοινωνία. Αυτό που θέλω να δείξω μέσα από τις φωτογραφίες και τα βίντεο είναι ότι αυτή είναι η καθημερινότητα αυτών των παιδιών. Είναι για εκείνους ένας τρόπος αντίστασης, κάνουν την επανάστασή τους και πάνω απ’ όλα είναι ένας τρόπος έκφρασης. Είναι η παρέα, τα σκηνικά που γίνονται, οι στιγμές που ζουν με τους άλλους γκραφιτάδες, ο κώδικας με τον οποίο επικοινωνούν… Βλέπεις ότι υπάρχουν παντού (τα graffiti), αρχίζεις να παρατηρείς τα ονόματα και τα αναγνωρίζεις όπου τα συναντάς. Δεν μουτζουρώνουν απλά, ουσιαστικά βγάζουν το feeling που έχουν στον τοίχο, στο χαρτί, στο οτιδήποτε είναι αυτό.
Και εγώ αυτό προσπαθώ να δείξω μέσα από το πρότζεκτ. Ο δικός μου ρόλος είναι το φωτογραφικό και το βιντεογραφικό κομμάτι και αναλαμβάνω να επιλέξω τους φωτογράφους με τους οποίους θα συνεργαστούμε και θα εκθέσουν έργα τους.
Ο ρόλος του Artis, αντίστοιχα, είναι να διαλέγει τους εικαστικούς καλλιτέχνες, τους γκραφιτάδες. Θεωρώ ότι αυτό το πρότζεκτ έρχεται και ενώνει κόσμο. Άτομα τα οποία θα μπορούσαν να μην είχαν γνωριστεί ποτέ μεταξύ τους.

64468239_2361532880838248_3712867895882022912_n

Α: Αυτό το βάνδαλος μ*λάκας δεν το κατάλαβα πολύ, να σου πω την αλήθεια, γιατί όλοι μας έχουμε πει κάποια στιγμή ότι θέλουμε να καταστρέψουμε, απλά και μόνο για να δείξουμε το κάτι παραπάνω, ότι δεν είναι μόνο αυτό. Είμαστε καλλιτέχνες και είμαστε ένα. Οπότε το πρότζεκτ είναι για την ένωση. Υπήρξαν και κάποιοι που είχαν εχθρότητα  μεταξύ τους και στο τέλος ήρθαν κοντά. […] Προσπαθούμε να στήσουμε κάτι που -ανεξάρτητα από τους φοιτητές της Καλών Τεχνών- θα μπορούν να το καταλάβουν μικροί και μεγάλοι. Παρόλα αυτά, νομίζω ότι αν ρωτήσεις τον κάθε έναν από τους 30 καλλιτέχνες, θα σου πουν για το πρότζεκτ κάτι διαφορετικό κάθε φορά, γιατί ο καθένας έχει ασχοληθεί με κάτι άλλο.

64376635_929774454020451_5032463711013437440_n

3. Υπάρχει, δηλαδή, και κάποια μορφή αλληλεγγύης μέσα σε όλο αυτό;

Θ: Σίγουρα, υπάρχει φουλ αλληλεγγύη. Αν κάνεις ένα πρότζεκτ, το οποίο θέλεις να αναφερθεί σε πολύ κόσμο, χρειάζεσαι στήριξη από πίσω και είμαστε πολύ τυχεροί πάνω σε αυτό. Ο κόσμος που μας περιβάλει δίνει όλο του το είναι, αφιλοκερδώς μάλιστα.
Α: Πράγματι, θα κάνει ο καθένας το καλύτερο που μπορεί.
Θ: Και όλα αυτά δεν γίνονται για να βγάλουμε φράγκα, αλλά γιατί θέλουμε να δείχνουμε όλο και περισσότερα πράγματα, να εξελίξουμε το πρότζεκτ σαν πρότζεκτ. Δηλαδή τα χρήματα που βγαίνουν από κάθε event θα πάει στη βελτίωση του εξοπλισμού μας.

4. Πώς βρίσκετε τους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζεστε (ή πώς σας βρίσκουν αυτοί);

Α: Συνήθως είναι άτομα που συνεργαζόμασταν από παλιά στον τομέα του graffiti, όσα χρόνια ασχολούμαστε με αυτό. Είναι τα άτομα που μπορώ να βασιστώ πάνω τους και πάντα αυτοί με τους οποίους είχαμε αυτό το κοινό ενδιαφέρον, της τέχνης του δρόμου.
Και δεν είναι street art, είναι graffiti. Δεν βγάζουμε λεφτά, δεν παίρνουμε νόμιμους τοίχους. Μπορεί να πάρουμε νόμιμους τοίχους για να βγάλουμε τα λεφτά μας, να αγοράσουμε σπρέι και να βάψουμε παράνομα μετά. (γέλια)
Θ: Προσπαθούμε να είμαστε ανοιχτοί, να στέλνουμε σε άτομα που μας αρέσει η δουλειά τους. Εντάξει, εγώ δεν ξέρω τόσο καλά τους γκραφιτάδες όσο ο Artis. Αλλά είναι γενικότερα άτομα που ζουν αυτήν την underground κουλτούρα και έχουν ζήσει πολλά. Και αυτό είναι που μου δίνει κουράγιο να συνεχίσω, παρά την κούραση.
Α: Η περισσότερη δύναμη που προσπαθούμε να δώσουμε στους ανθρώπους είναι με το όνομα. Ξέρεις… Είμαστε -και καλά- αριστοκράτες του κάτω κόσμου. Εξού και το «Upperclass Underground».

65101854_197033574547767_2669294858471997440_n

5. Ποια ήταν η πιο αξιομνημόνευτη στιγμή (καλή ή κακή) που είχατε σε όλους αυτούς τους μήνες γυρισμάτων;

[Εδώ η λίστα δεν είχε τελειωμό και τα παιδιά άρχισαν να θυμούνται πολλά αστεία -και μη- γεγονότα, οπότε παραθέτω ενδεικτικά τα εξής:]

Α+Θ: Νομίζω η πιο «ουαου» ήταν μια αναποδιά την οποία αντιμετωπίσαμε και στο τέλος πήραμε καλές κριτικές για τον τρόπο που το «σώσαμε». Ήταν τη μέρα των εγκαινίων της έκθεσης, εδώ στην Καλών Τεχνών. Κάποιοι θέλησαν να κάνουν μια «παρέμβαση» , βάφοντας στο χώρο που εκθέταμε, νομίζοντας πως τα φέραμε σε μια τύπου γκαλερί και ότι πάμε να βγάλουμε κέρδος. Ειπώθηκε ότι -και καλά- παίρνουμε το δρόμο και τον βάζουμε στα «σαλόνια». Προφανώς δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Εκείνο το πρωί και μέχρι το βράδυ που θα άνοιγε η έκθεση, βάψαμε όλους τους τοίχους γκρι και τα έργα -κυρίως αυτά με λευκό background- έμοιαζαν να βγαίνουν προς τα έξω.

Μια άλλη φορά, βιώσαμε ένα παραλίγο «δέσιμο» στη Θεσσαλονίκη, με είκοσι Δ.Ι.Α.Σ και τέσσερα περιπολικά. Βγήκαμε από τα τούνελ και μας περίμεναν εκεί. Προσπαθούσαμε να κρύψουμε την κάμερα και δεν ξέραμε τι να κάνουμε. Αυτό έγινε γιατί εμείς φορούσαμε μάσκες full-face για να μη χρειαστεί να επεξεργαστούμε τα πρόσωπά μας στο βίντεο. Μας είδε μια γιαγιά στην απέναντι πολυκατοικία και νόμιζε ότι πάμε για ληστεία και κάλεσε την αστυνομία.

64840313_2276694689116821_6184140452493524992_n

6. Επερχόμενες Συνεργασίες;

Ετοιμάζουμε έκθεση στη Θεσσαλονίκη το Σεπτέμβριο και την Μεγάλη Έκθεση στην Αθήνα.

7. Πού μπορούμε να σας βρούμε;

Θ: Δεν έχουμε ανοίξει ακόμη κάτι σαν πρότζεκτ, αλλά σκεφτόμαστε να κάνουμε κάτι στα media ως Upperclass. Μπορείτε να μας βρείτε στα προσωπικά μας accounts, στο Instagram και στο Facebook.

Μπορείτε να βρείτε στο Instagram τον Θανάση εδώ και τον Artis με ένα κλικ εδώ.
Και στο Facebook εδώ και εδώ, αντίστοιχα.


Ṃαίρη ₮ζέιν

Photography credits: Thanasis Kamvisis


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

©Μαίρη Τζέιν, Topicap 23/6/19

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s